dinsdag 10 februari 2015

Kunst Analyse CKV De verzoeking heilige Antonius - Salvador Dali

Salvador Dali - De verzoeking heilige Antonius 1947 

Vorm & verhaal: De schilderstijl van dit kunstwerk Surealisme, omdat het ver af zit van de werkelijke verschijningsvorm.  Je ziet op het schilderij, vijf olifanten en een stijgerend paard. De olifanten dragen goude beelden, of soort van gebouwen. Op die goude 'beelden' zie je naakte lichamen, wat al beschreven wordt in de begrippenlijt: "Surealisme heeft belangstelling voor erotische fantasiën" en dat is ook terug te zien op het kunstwerk. Op de achterste olifant die hoog in de wolken zit, zie je een hoge toren op zijn rug. De reusachtige dieren op lange spinnenpoten komen op een heilige man af, genaamd Antonius. De man verweerd zich met zijn kruis tegen de tegen de wilde dieren. Onder aan de grote oppervlakte zie je heel klein 2 mensen tgen over elkaar staan. De één ziet er strijdlustig uit en de ander staat stil met een voorwerp in zijn hand. 

Eerste indruk: mijn eerste indruk van het kunstwerk is dat ik het heel creatief vind, ik zou er zelf nooit op komen. Ook vind ik de schaduwen en de overdreven emoties heel mooi en indrukwekkend. Het schilderij (in dit geval de afbeelding) pakte meteen mijn aandacht door het contrast van de mooie felle kleuren (op de voorgrond) en de zachte kleuren (op de achtergrond). De dieren vallen heel erg op.

Functie: 
De functie van het kunstwerk is in principe vermaak, maar het kan ook zijn dat het gemaakt is voor het geloof. In de middeleeuwen was het heel gebruikelijk om schilderijen te schilderen met godsdienstige afkomst. Maar toch denk ik dat het geen opdracht was, dus daarom eerder voor vermaak.

Context: 
Het is in 1947 geschilderd, en geschilderd in Amerika (daar werkte Salvador Dali op dat moment)

Interpretatie:
Dit schilderij heeft waarschijnlijk wel iets te maken met het geloof, door het kruis wat de man in zijn hand houd. Ik denk dat de man het geloof soort van verdedigt, of het 'goede' verdedigt tegen het 'slechte' (het stijgerende paard en de andere wilde dieren).Er is veel beweging en emotie in dit schilderij. Het lijkt op een visioen of een droom, maar je kan nog duidelijk zien wat het is.

Beeldaspecten:
Techniek: Olieverf-techniek

Kleur: Vooral secundaire kleuren, je ziet gemixte primaire kleuren (secundaire kleuren) maar ook de basis primaire kleuren.

Vorm: Organisch, tweedimensionaal en open, omdat ik geen rechte hoeken of lijnen heb en vloeiende lijnen (de poten). En het is tweedimensionaal omdat het niet 3D is. En het is open omdat je echt door de benen van het stijgerende paard kunt kijken, holle vormen.

Licht: Zijlicht, omdat je schaduwen ziet die één kant op gaan (van de dieren en van de 2 mannen).

Ruimte: Je hebt een klein beetje sprake van overlapping in de ruimte, je ziet bij de dieren dat ze niet precies naast elkaar staan. Maar de dieren staan wel echt achter elkaar, dat geeft diepte. Er is ook sprake van afsnijding, omdat de wolken zijn afgesneden. Er is ook verkorting, omdat niet alles even groot is, de 2 mannenzijn veel kleiner afgebeeld dan de rest omdat die heel ver weg staan. Ook zie je dat de man links ook vrij groot in vergelijking is afgebeeld omdat die dichterbij staat. Lijnperspectief of centraal perspectief omdat de horizon het uitgangspunt is.

Compositie: Het is een overall-compositie, omdat er dynamische vormen zijn en niet op een bepaalde plek, alles zit letterlijk overal.

Evaluatie: Het enige wat er voor mij eigenlijk is veranderd (vergeleken met mijn eerste indruk) is dat ik niet echt door had dat het een religieuze en erotische achtergrond had. Verder niet echt iets..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten